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Monthly Newsletter

April 2019
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General Member Assembly 2019
Corporate Interest – balancing profit and societal value?
On Tuesday 26 March 2019, we were happy to welcome our partners, as well as 178 members at our General Member Assembly, held at Bozar in Brussels.

This exceptional venue showcases Pieter van der Borcht’s exquisite drawing ‘Allegorie op de moeilijkheid van het besturen’, which depicts division as a beast sowing lack of focus and mismanagement while religious and civil stakeholders are watching from the back. This drawing ties in perfectly with our central topic: corporate interest and the governance questions it raises.

This theme, which is crucial for the future of our organisations and for society at large, was vigorously debated with our partners and members at the Assembly.

Our prominent keynote speakers, Prof. Alain François (VUB, partner Eubelius), Jacques Crahay (UWE, Cosucra – Groupe Warcoing) and Saskia Van Uffelen (independent director Bpost, Elia, Axa), represented the legal perspective, the shareholder perspective and the perspective of the independent director.
This was followed by contributions from relevant stakeholders, through the inspiring video messages of Prof. dr. Valérie Swaen (Full Professor UCLouvain, Head of Louvain CSR Network), who highlighted the role of corporate social responsibility and by Luc Cortebeeck (President of the international Labor Organisation - 2017- 2018; Former National President of the ACV), who reflected on the participation of employees and other stakeholders as well on the importance of corporate governance for corporate interest.
Luc Cortebeeck
« Ik denk dat corporate governance enorm belangrijk is voor de corporate interest … (en) ook voor de societal interest. Als een governance ertoe kan leiden dat een onderneming duurzaam is in alle aspecten, dan doe je iets voor uw samenleving en dan gaat uw onderneming ook goed. »
Valérie Swaen
« La finalité de l’entreprise remet au cœur de l’entreprise le fait de sa survie à long terme, de sa pérennité. »
 
Social Development Goals
Sustainable Development Goals and Governance:
SHOULD DIRECTORS BE ACTIVISTS?

The first Belgian Barometer on the integration of Sustainable Development Goals (SDGs) by organisations has just been published. Result of a study based on the responses of more than 400 companies and organisations, the originality of this Barometer is to position SDGs as potential game changers for practicing Corporate Responsibility in Belgium.
Should such game changers be examined from a governance perspective? What role would a director have to play in integrating changes that will affect the future of the company, but perhaps also the future of all of us?
 
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Het nieuwe vennootschapsrecht
Le nouveau droit des sociétés
Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Welke impact heeft dit op de governance van uw onderneming?

Het nieuwe wetboek van vennootschappen en verenigingen dat gestemd werd op 28 februari 2019, is op 4 april 2019 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Wat is de impact op uw organisatie? En welke impact heeft dit op uw governance? Wanneer moet u ten laatste voor een nieuwe vennootschapsvorm kiezen? Moet u wachten met het aanpassen van de statuten? Kan u dubbel stemrecht invoeren? Is het bestuurdersmandaat nog steeds ad nutum herroepbaar? Wat worden uw verantwoordelijkheden als oprichter, lid of bestuurder van een vennootschap of vereniging? Wat is er nieuw voor familieondernemingen?
 
Cycle de tables rondes: La gouvernance dans le nouveau cadre belge

Outre le lancement d'un nouveau Code des sociétés et des associations, le Code belge de gouvernance d'entreprise des sociétés cotées a également été profondément remanié. Nous avons également accueilli favorablement la troisième édition du Code Buysse en mai 2017.

GUBERNA souhaite profiter de ce cycle de tables rondes pour vous informer sur les changements les plus importants et entamer un débat sur la mise en œuvre concrète des opportunités qui s'offrent à vous. Nous nous concentrons principalement sur la traduction spécifique dans la pratique de la gouvernance d'entreprise, à la fois en termes de structures de gouvernance et de leur interprétation en termes de comportement et d'attentes envers les actionnaires, les administrateurs, la direction et les parties concernées.

Découvrez plus de détails sur les 4 tables rondes de ce cycle :

30/04/19 La société à responsabilité limitée (SRL) comme forme de société la plus polyvalente
07/05/19 Être administrateur dans un contexte de gouvernance d’entreprise en mutation
16/05/19 Un code unique pour les sociétés et les associations : les associations dans le moule des sociétés ?
20/05/19 Le modèle de gouvernance adapté pour les sociétés anonymes
 
Liber Amicorum
Liber Amicorum - Prof. dr. Lutgart Van den Berghe

At the occasion of the National Member Event on September 17, 2019, we will present the Liber Amicorum that is being published in honour of Prof. dr. Lutgart Van den Berghe, founder, pioneer and former Executive Director of GUBERNA.

Up to 1 May 2019, you can pre-order the publication at the reduced rate of €79 (instead of €99).

 
Anual report 2018

At the General Member Assembly, we shared our key realisations of 2018 and unveiled our objectives and key projects for 2019.

You can get the complete overview in our
Annual Report 2018 >>
 
Un couronnement pour des entreprises familiales belges qui se distinguent

Le "Family Business Award of Excellence® - Sustainable entrepreneurship across generations" récompense une entreprise familiale qui a su mettre en évidence des pratiques remarquables en matière de gouvernance familiale et d’entreprise et d’interaction entre les deux, de vision et de maintien des valeurs familiales, de transmission de l’esprit d’entreprendre à travers les générations, de communication et d’engagement sociétal.

La 6e édition de cet événement prestigieux, créé à l'initiative conjointe d'EY, FBN Belgium et GUBERNA et en partenariat avec BNP Paribas Fortis et L’ECHO, se déroulera le mercredi 5 décembre 2019 à Bruxelles. Mais qui pour succéder à SIPEF (2018), Vandersanden Group (2017), La Lorraine Bakery Group (2016), Reynaers Aluminium (2015) et Cosucra (2014) en tant qu'ambassadeur belge du "Family Business Award of Excellence®" ? Pourquoi pas votre entreprise et votre famille ? Vous êtes motivé(e) à l’idée de vivre une expérience enrichissante et stimulante pour vous et votre famille ? Vous souhaitez saisir une opportunité exceptionnelle de nouer des contacts tant formels qu'informels et de pouvoir inspirer d'autres groupes familiaux ? Si tel est le cas, n’hésitez pas à découvrir les critères de sélection sur notre site >> et à poser votre candidature avant le 31 mai 2019 en envoyant un mail info@guberna.be.
 
Vacant board mandates
A service for GUBERNA members

We have received 4 new vacant board mandates. Check them out on our website by logging in on My GUBERNA login >> and clicking on Services & Tools > Services.

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16/05/19 Audit Committee Forum (on invitation only)
18/06/19 Alumni Day >>
17/09/19 New Member Event
17/09/19 National Member Event
18/09/19 Hospital Governance Forum (on invitation only)
14/10/19 Yearly Day of the Listed Companies
24/10/19 Audit Committee Forum (on invitation only)
14/11/19 Director's Day
05/12/19 Yearly Public Governance Event
External events
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