Show message in browser
Monthly Newsletter

December 2019
Banner
The GUBERNA team wishes you a Merry Christmas and a Happy New Year!
Please note that our offices are closed between December 25 and January 2.
 
Webinar reeks:
Goed bestuur in de social-profit sector

Met de steun van de Nationale Loterij en haar spelers heeft GUBERNA een reeks van 4 webinars ontwikkeld over goed bestuur in de social-profit sector. Elk van deze webinars behandelt een specifiek thema.

Aflevering 1 beantwoordde de vraag “Wat is goed bestuur?”. Vandaag stellen we aflevering 2 voor waarin we de rol en taken van de verschillende bestuursorganen behandelen. Directeurs die actief zijn in verschillende types van vzw’s delen hun visie.

Mis ook de volgende afleveringen niet en abonneer je alvast op ons Youtube kanaal >>
Logo Loterie Nationale Loterij
Webinar
Aflevering 1
Aflevering 2
 
Kan goed bestuur bijdragen tot een vreedzame en inclusieve samenleving?

"One size does not fit all but good governance does fit all"

Op 4 december nam GUBERNA deel aan het event “Sociale Ondernemingen aan de slag met de Sustainable Development Goals (SDG’s)”, georganiseerd door Verso (Vereniging voor Social Profit Ondernemingen in Vlaanderen) in The Square te Brussel. Ingrid Lieten, directeur van Verso, opende de interactieve namiddag die als doel had deelnemers uit de social-profit sector niet alleen een groter bewustzijn mee te geven maar ook concrete handvaten aan te reiken om de 17 SDG’s in hun organisatie te implementeren. In 2015 keurden de 193 lidstaten van de Verenigde Naties immers deze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen goed. Door de 169 targets te ondertekenen, samengevat in 17 SDG’s, engageerden ze zich voor de transitie naar een duurzamere samenleving tegen 2030. De inhoud vat zich samen in 5 P’s: People, Planet, Prosperity, Peace & Partnerships oftewel het terugschroeven van armoede, honger, ongelijkheid; het creëren van kwalitatief onderwijs en gezondheidszorg voor iedereen, klimaatactie, …
 
Sustainability in Finance: Time to act
This event is restricted to GUBERNA members and invitees of Euronext Brussels

Euronext Brussels and GUBERNA look forward to welcoming you at their New Year’s Ceremony 2020 which takes place in Brussels (The Square) on January 23.

Following Sandra Gobert’s introductory speech on the state of governance, Philippe Lambrechts (MEP and Co-President of the Greens/EFA Group) and our panelists will share their views on the central theme: Sustainability in Finance: Time to Act.

We will close the evening with the Euronext Brussels Awards Ceremony and a networking buffet.

You can register via the link in the separate email invitation which you received on 11 December.

Would you like to introduce your company to the invitees and participants of this prestigious event? Discover our sponsorship packages >> and contact us >>

 
Duvel Moortgat wins the 'Family Business Award of Excellence®' 2019

The ‘Family Business Award of Excellence®’, organised by EY since 2014, highlights family businesses that excel in corporate governance, within the family and the business, in their vision and the upholding of family values and in the transmission of entrepreneurship between generations. Communication, sustainable growth and social engagement are also key criteria which the jury takes into account in conferring the award.

The five-person jury, made up of representatives from the Belgian business and academic worlds (including GUBERNA), judged that Duvel Moortgat responded best and in the most balanced way to all the criteria. Duvel Moortgat is the sixth award winner, joining Sipef (2018), Vandersanden Group (2017), La Lorraine Bakery Group (2016), Reynaers Aluminium (2015) and Cosucra (2014).

“Family businesses are and remain a key feature of the Belgian business landscape. The enterprise bug passed on from generation to generation is something really special. We want to highlight that with this award. However, we see the award as a guide to best practices rather than purely a competition”, commented Eric Van Hoof, partner at EY and Family Business Leader. “Through this event, we aim above all to offer leaders of family businesses a platform for gaining enriching inspiration from their colleagues. In family businesses, knowledge and experience tend to be passed from generation to generation. That’s all well and good, but we also want to encourage family businesses to share their experiences and best practices with competing colleagues, in the areas of corporate governance and social engagement, and the transmission of the desire of entrepreneurship”, explained Eric Van Hoof.

We also warmly congratulate the other nominees: INEX, NIKO Group and Spadel.
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Check out the movies of the event:

Familiebedrijven zijn doorgaans gericht op duurzame waardecreatie. Dat is een troef in een maatschapij die hecht aan sustainability en zoekt naar purpose, twee nieuwe trends die we ook zien in het governance debat.
 
Banner

On November 29, we moved our Brussels’ office to our new premises, located Koningsstraat 148 Rue Royale, 1000 Brussel/ Bruxelles.

We look forward to welcoming you!
Offices Brussels
GUBERNA's digitale transformatie & Eventbrite

Ons team werkt hard aan een nieuwe digitale & datadriven website die volop inzet op lifelong learning en interactie tussen onze leden.

Hierdoor verloopt de online registratie voor onze events en de aanvraag van nieuwe lidmaatschappen tijdelijk via Eventbrite.

Na registratie ontvangt u van Eventbrite een e-mail bevestiging. Wees gerust: dit is geen spam! Via de gratis Eventbrite app kan u bovendien uw tickets handig bewaren op uw smartphone.

Indien u problemen ondervindt, aarzel niet om ons te contacteren op info@guberna.be.
 
Event Centre Public governance – 06/12/2019
À qui le directeur public doit rendre des comptes ?
Le 5 décembre s’est tenu l’événement annuel de notre centre Public Governance lors duquel il a été traité de la question : A qui l’administrateur public doit-il rendre des comptes ? Il s'agit certainement de l'un des sujets les plus difficiles à aborder dans le domaine de la gouvernance publique. Depuis 2006, avec le soutien de ses partenaires Belfius et Deloitte, le centre Public Governance de GUBERNA ne cesse de développer ses connaissances, ayant trait aux enjeux de la gouvernance des organisations publiques. Lire plus >>
 
Disclosures on non-executive remuneration

Over the years, GUBERNA has conducted several studies on the remuneration of non-executive directors. In its new remuneration report, GUBERNA highlights the most actual picture of non-executive directors’ remuneration in Belgian listed companies. It delves into remuneration practices and levels for board members, chairs and even members and chairs of board committees. This report gives an update on previous research published in 2012, 2014 and 2017. Read more >>
 
Vacant board mandates

A service for GUBERNA members

We have 6 vacant board mandates available for you. Check them out on our website by logging in on My GUBERNA login >> and clicking on Services & Tools > Services.
Not a member of GUBERNA? Join us today >>
 
Banner events
23/01/20 New Year Ceremony - organised with Euronext
24/03/20 Welcome New Member Event
24/03/20 General Member Assembly
 
Banner new members
Research Partner

CKV
 
Meet our partners
 
Follow us on
 
You receive this email because you are a member of GUBERNA or because you have registered for our newsletter. If you no longer wish to receive our updates, click here to unsubscribe.
 
GUBERNA
Bergstraat 30-34,
rue de la Montagne
1000 Brussel/Bruxelles
Tel. +32 (0)2 518 18 00
GUBERNA
Reep 1
9000 Gent
Tel. +32 (0)9 210 98 89