Tijdens dit GUBERNA-webinar ging Filip Vandeweyer, Lead SME Governance bij GUBERNA, in gesprek met Dirk Spooren, algemeen directeur van Orakel, en Sofie Hermans, sales & marketing manager. Orakel maakt polsbandjes en andere duurzame identificatieproducten voor festivals, sportevents en pretparken. In een helder, eerlijk en inspirerend gesprek spraken Dirk en Sofie over ondernemerschap, innovatie, duurzaamheidsambities en goed bestuur. Die staan centraal in het bedrijf. 

Van garage tot groep 

Het verhaal van Orakel begint, zoals bij zoveel succesvolle ondernemingen, in een garage. Dirk Spooren ontdekt 30 jaar geleden tijdens een reis in de VS de Tyvek-polsbandjes: scheurvaste papieren bandjes die we op zowat alle festivals en events tegenkomen. Dit innovatieve product legt de basis voor het huidige bedrijf, dat vandaag een brede waaier aan identificatiemiddelen aanbiedt. Daarnaast is Orakel ook nog actief in onder andere de indoor speelindustrie. België blijkt een ideale speeltuin om te experimenteren. De expansie richting onder meer het Verenigd Koninkrijk laat niet lang op zich wachten. Vandaag telt Orakel 100 medewerkers, verspreid over meerdere bedrijven in binnen- en buitenland. 

 

Raad van Advies als strategisch klankbord 

De publicatie van de eerste Code Buysse in 2005 leidt tot de oprichting van een Raad van Advies. Die is vandaag nog altijd een vaste waarde en speelt een cruciale rol in strategische beslissingen, rapportering en zelfevaluatie. De raad is een echt klankbord voor het management want het helpt evenwicht brengen tussen ambitie en realisme, tussen visie en uitvoerbaarheid. 

Dat de governanceaanpak van Orakel werkt, blijkt ook tijdens de coronacrisis. Terwijl veel bedrijven in overlevingsmodus gaan, schakelt Orakel snel en kan het zich succesvol herpositioneren door in te zetten op productinnovatie. Het neemt ook bedrijven met stabiele cashflow over. Banken en investeerders volgen – het vertrouwen is er. 

 

Young Board: toekomstgericht en inclusief 

Dat vertrouwen moet je bestendigen, is ook de overtuiging van het managementteam dat zich verder professionaliseert. Bij Orakel krijgt ook de toekomst een stem via de Young Board: een overlegorgaan van teamleaders uit verschillende afdelingen. Elk kwartaal analyseren ze samen met het managementteam in volle transparantie de financiële situatie van het bedrijf. Dat is nodig, want met meerdere bedrijven en vestigingen in het buitenland is het financiële plaatje aardig complex geworden. 

Die openheid en transparantie zorgt ervoor dat de medewerkers zich betrokken en geëngageerd voelen. Op die manier maken we hen ook warm om ook in de toekomst bij Orakel te blijven. Zoals Dirk Spooren het treffend verwoordt: "De collega’s die vandaag bij ons werken, zouden binnen twintig à dertig jaar ook nog een job moeten hebben. Dat die bij ons een volledige loopbaan kunnen creëren, is voor ons essentieel." 

De Young Board werkt in twee richtingen. De directie toetst met hen af wat er in de Raad van Advies is besproken. Dat gaat over strategie, financiën en cashflow planning. Ze vormt als het ware de brug tussen directie en werkvloer. Anderzijds krijgen de leden van de Young Board zelf ook inzicht in hoe het bedrijf werkt. Het is een duurzame investering in de continuïteit. 

 

ESG-duurzaamheidsrapport 

Duurzaamheid zit van bij de opstart in Orakels’ DNA. In 2016 gaat het bedrijf voor de invoering van de ISO 14001-norm, een internationale standaard voor milieumanagement die Orakel helpt om de ecologische impact te monitoren, te verbeteren en te verankeren in de bedrijfsvoering. 

In 2023 gaat Orakel een stap verder en publiceert het z’n eerste ESG-rapport. Op dat moment is dat nog géén wettelijke verplichting, maar het legt het bedrijf geen windeieren. Orakel heeft bij de banken en PMV een streepje voor en krijgt makkelijker toegang tot krediet. Naast onze jaarrekeningen vragen ze ook ons ESG-rapport op. Nu is het belangrijk dat dit rapport blijft leven en elk jaar zoveel mogelijk wordt aangepast. 

Sofie Hermans: "Het ESG-rapport is geen verplicht nummer. Het is een levend document dat ons elk jaar uitdaagt om beter te doen. Dat houdt ons wakker — en scherp." 

Code Buysse als motor 

In 2005 hoort Dirk Spooren op de radio dat de Code Buysse online beschikbaar is. Op een vlucht, onderweg naar een beurs, neemt hij de tekst mee, leest, noteert en beslist dat dit de te volgen weg zal worden. Spooren schrijft een brief aan baron Buysse, krijgt een positieve reactie van de baron en nog vóór de officiële voorstelling van de Code gaat Orakel ermee aan de slag en deelt zijn aanpak actief met zijn netwerk. 

 

Vooruitkijken naar 2050 

De oprichters van Orakel hopen nog vele jaren te kunnen doorgaan en kijken daarom ver vooruit. “In 2000 keken we naar 2010, in 2007 naar 2020, en sinds 2019 kijken we richting 2050,” zegt Dirk Spooren. "Daar heb je geen glazen bol voor nodig, wél een dynamiek om bij te sturen als het nodig is." 

 

Slotbedenking 

Met dit verhaal toont Orakel dat governance meer is dan regelgeving: het is een hefboom voor veerkracht, groei en betrokkenheid. Sofie Hermans verwoordt het zo: "Onze waarden zijn ‘Colorful’, ‘Responsible’, ‘Moving’ en ‘Bonding’. En ze passen perfect bij mijn eigen waarden. Die authenticiteit voel je overal in het bedrijf."