GUBERNA Governance Mentoring voor kmo’s
Wil u het bestuur in uw kmo verder professionaliseren maar weet u niet exact hoe u dit het best aanpakt?
Heeft u wel eens nood aan een objectief klankbord die de zaken durft te benoemen?
Kan een externe kijk op uw bedrijf een meerwaarde hebben en nieuwe inzichten geven in de uitdagingen van uw bedrijf?
Advies op maat van uw kmo kan u helpen om eventuele blinde vlekken op een pragmatische manier aan te pakken.
Ondanks het brede aanbod aan literatuur rond goed bestuur bestaat er geen precieze handleiding die voor elke kmo toepasbaar is. We merken dan ook dat kmo’s nood hebben aan pragmatisch advies en praktische tools om het best geschikte bestuursmodel te bepalen. Wij helpen u met de vertaalslag naar de concrete praktijk.
Met dit doel hebben we het programma Governance Mentoring voor kmo’s ontwikkeld. Via de unieke combinatie van interactieve workshops met een mentoringtraject van ongeveer zes maanden stellen GUBERNA en BDO hun jarenlange expertise ten dienste van uw onderneming en helpen ze u om uw bestuur verder op punt te stellen en te professionaliseren.
Methodologie
Dit programma verloopt in 2 fasen.
-
We starten met twee opleidingsnamiddagen die lopen van 16.00 tot 20.00 uur. Tijdens deze sessies krijgt u alle sleutels in handen voor een professioneel bestuur dat afgestemd is op u en uw kmo. We leggen extra focus op maatwerk zodat u de vooropgestelde doelstellingen en verwachtingen kan behalen. Daarom beperken we eveneens het aantal deelnemers.
-
Vervolgens start een implementatieperiode van ongeveer 6 maanden (4 terugkoppelingsmomenten) waarbij een governance expert u blijft ondersteunen.
MODULE 1: UW BESTUUR VANDAAG
De bouwstenen van goed bestuur - workshop begeleid door experten van GUBERNA en BDO die de volgende vragen behandelen:
- Wat zijn de essentiële bouwstenen van goed bestuur?
- Wat is het verschil tussen een raad van advies en een raad van bestuur?
- Hoe kan goed bestuur bijdragen tot een veerkrachtigere organisatie?
- Wat zijn de keuzemogelijkheden?
We nemen samen met u de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van elk van de bestuursorganen en hun onderlinge interactie onder de loep.
Een ondernemer die reeds een governance traject heeft afgelegd deelt vervolgens zijn ervaring en praktische tips rond de volgende onderwerpen:
- Waarmee moet u zeker rekening houden bij het samenstellen van uw raad?
- Hoe kan u uw raad optimaal laten functioneren?
- Betekent een raad met externen dat u een “stukje controle” afstaat of laat het u net toe om meer controle te hebben op het reilen en zeilen van uw organisatie?
Via deze praktijkgetuigenis kan u al uw verwachtingen en vragen aftoetsen.
Governance Mapping – workshop begeleid door experten van GUBERNA en BDO
Samen brengen we de belangrijkste kenmerken van het bestuur van uw organisatie in kaart. We reflecteren over de gewenste omvang en samenstelling van uw toekomstige raad op basis van uw strategische uitdagingen en bepalen de te verwachten agenda van de eerste vergaderingen van uw toekomstige adviesraad of raad van bestuur.
Na afloop van sessie 1 krijgt u toegang tot de GUBERNA GMS-tool (Governance Maturity Scan) die u een duidelijk overzicht biedt op waar u staat in de professionalisering van uw bestuur. Met de input van de GUBERNA GMS gaan we aan de slag in de 2de module.
MODULE 2: UW BESTUUR VAN MORGEN
Resultaten GUBERNA GMS tool- workshop begeleid door de experten van GUBERNA en BDO
We analyseren individueel en in groep de resultaten van de GUBERNA GMS-tool en bepalen op basis hiervan wat u wil bereiken met uw toekomstige raad.
- Welke profielen moeten aanwezig zijn?
- Hoeveel externen wil u betrekken?
- Hoe frequent gaat uw raad van bestuur/advies vergaderen?
- Zijn de strategische aandachtspunten voor de toekomstige raad voldoende duidelijk bepaald?
- Bent u er klaar voor om de stap te zetten?
Een onafhankelijke bestuurder deelt zijn ervaring en praktische tips met u. Via deze praktijkgetuigenis kan u al uw verwachtingen en vragen aftoetsen.
De samenstelling van uw toekomstige raad – workshop begeleid door de experten van GUBERNA en BDO
We stellen samen de vacatures op voor uw toekomstige bestuurders/adviseurs op basis van de eerdere reflecties, en inventariseren welke hard skills (en soft-skills) uw raad nodig heeft om uw onderneming verder te laten groeien en als klankbord te dienen voor de door u bepaalde strategische uitdagingen.
Wat heeft u verworven aan het einde van deze twee interactieve sessies?
- U heeft een diepgaand inzicht in uw huidige governance en strategische uitdagingen
- U weet hoe de samenstelling van uw toekomstige raad eruit moet zien
- U beschikt over vacature(s) voor uw toekomstige bestuurder(s)/adviseur(s )
- U heeft toegang tot het GUBERNA-netwerk voor de verspreiding van uw vacature(s)
Uiteraard zijn twee opleidingsnamidagen niet voldoende om goed bestuur in al zijn aspecten te beheersen. Daarom omvat het programma Governance Mentoring voor kmo’s ook een mentoringtraject waarbij een governance expert u ondersteunt gedurende 6 maanden met tot 4 terugkoppelingsmomenten. Deze mentor zal optreden als vertrouwenspersoon die u kan begeleiden in welke beheeropties het beste passen bij uw KMO.
Doelgroep
Ondernemers, bedrijfsleiders, bestuurders en (familiale) aandeelhouders van kmo’s.
We beperken het aantal deelnemers om een optimale ervaringsuitwisseling in een vertrouwelijke sfeer te garanderen.
Praktische informatie
Locaties
Het 2023 Governance Mentoring voor kmo’s programma wordt georganiseerd in de volgende regio’s:
- Oost-Vlaanderen
- Limburg
- West-Vlaanderen
- Luik
- Waals Brabant
- Antwerpen
- Hainaut
Agenda
Na 2 interactieve workshops start een mentoring periode van 6 maanden (4 terugkoppelingsmomenten) waarbij de agenda onderling afgesproken wordt tussen de deelnemer en de governance expert. Dit programma wordt aangeboden op verschillende data en locaties:
Luik (FR)
- Module 1 - 13/04/23 (16h – 20h): WSL The Labs (Liège Science Park, Rue Bois Saint-Jean 15/1, B-4102 Seraing)
- Module 2 – 25/04/23 (16h – 20h) bij BDO Luik (rue Waucomont 51, 4651 Battice)
Prijs
€3.000 (excl. BTW), inclusief toegang tot een e-learning module en 50% korting op het 1ste jaar GUBERNA lidmaatschap.
GUBERNA kmo-leden genieten van een korting van 40% op dit programma.
- Ontdek het KMO Discover lidmaatschap: €1.170 (excl. BTW).
- Ontdek het KMO Advance lidmaatschap: €2.330 (excl. BTW).
Inschrijven

Voor meer informatie staan wij u graag te woord!
Catherine Delanghe
Lead SME Governance
catherine.delanghe@guberna.be
Tel .32 471 87 64 97
Olivier Braet
Researcher
olivier.braet@guberna.be
Tel .32 487 17 71 52