Corporate governance en toegang tot financiering voor kmo’s: een onderschatte hefboom
Corporate governance (goed bestuur) wordt door ondernemers vaak gezien als een administratieve verplichting of een juridische formaliteit, ver verwijderd van de dagelijkse beslommeringen van het bedrijfsbeheer. Nochtans is goed gestructureerde governance veel meer dan een louter regelgevend kader: het is een echte groeimotor, niet in het minst omdat het de toegang tot financiering vergemakkelijkt.
1. Kmo’s en toegang tot financiering: een blijvende uitdaging
In tegenstelling tot grote ondernemingen hebben kmo’s het vaak moeilijker om externe financiering te verkrijgen, vooral in de vorm van bankkredieten. Ze zijn dan ook geneigd om te vertrouwen op interne of persoonlijke middelen, wat hun groeicapaciteit kan beperken. Een rapport van de Wereldbank (2018) benadrukt dat bijna de helft van de formele kmo’s geen toegang heeft tot bankkrediet.
Naast traditionele schuldinstrumenten bestaan er gelukkig diverse alternatieve financieringsvormen, elk met eigen kenmerken en specifieke implicaties voor de governance van een onderneming.
Zoals verderop toegelicht, kan het oprichten van een raad van bestuur (of in eerste instantie een adviesraad) ook helpen om het netwerk uit te breiden en meerdere financieringsbronnen te identificeren die beter aansluiten bij de behoeften van het bedrijf.
2. Overzicht van mogelijke financieringsbronnen
Op basis van een document van de Internationale Financieringsmaatschappij (International Finance Corporation, 2021), kunnen we een overzicht geven van de verschillende financieringsbronnen die beschikbaar zijn voor kmo’s.
Crowdfunding biedt een interessant alternatief voor kmo’s die middelen willen ophalen bij een breed publiek via online platformen. Er bestaan twee hoofdvormen: enerzijds equity crowdfunding, waarbij investeerders een aandeel verwerven in het bedrijf of een tegenprestatie ontvangen in de vorm van producten of diensten; anderzijds crowdlending, dat gebaseerd is op een systeem van leningen met terugbetaling en intresten, zonder verwatering van het aandelenkapitaal. Toch blijft crowdfunding in België relatief beperkt, zoals Jan Oosterlinck, Partner Financial & Family Business Advisory bij BDO, benadrukt. Volgens cijfers van het gespecialiseerde platform Look&Fin bedroeg in 2024 de Belgische crowdfundingmarkt slechts 123 miljoen euro.
Een andere waardevolle mogelijkheid zijn de Business Angels. . Dit zijn particuliere investeerders, vaak ervaren ondernemers of leidinggevenden, die kmo’s financieren in ruil voor een participatie in het kapitaal. Hun bijdrage gaat echter verder dan enkel geld: ze kunnen ook optreden als mentor, hun expertise en netwerk delen en de kmo begeleiden bij strategische beslissingen. Dit type investering is bijzonder geschikt voor start-ups en jonge, innovatieve bedrijven.
Een kmo kan ook een strategisch partnerschap aangaan met een groter bedrijf dat in haar kapitaal investeert om industriële of commerciële redenen.Dergelijke overeenkomsten maken het mogelijk om expertise en middelen te delen en zorgen voor een zekere stabiliteit in de toeleveringsketen (bijvoorbeeld wanneer een groot concern investeert in een strategische leverancier). In dit kader kiest de investeerder vaak voor een langetermijnvisie en draagt hij actief bij aan de ontwikkeling van de partneronderneming.
Kmo’s kunnen ook beroep doen op publieke investeringsfondsen, die financiering verstrekken in de vorm van leningen of kapitaalinbreng. Deze vormen van financiering spelen een sleutelrol in de groei van ondernemingen doordat ze toegang bieden tot essentiële middelen. In tegenstelling tot private investeerders streven publieke fondsen niet uitsluitend naar financieel rendement. Ze worden vaak gedreven door bredere beleidsdoelstellingen, zoals de ontwikkeling van de lokale economie, jobcreatie, ondersteuning van strategische sectoren of het bevorderen van duurzaamheid en innovatie.
Voor jonge groeibedrijven is het belangrijk om de verschillende financieringsfasen te onderscheiden. Seed capital - of startkapitaal - komt tussen aan het begin van het traject, bijvoorbeeld voor start-ups die zich in de opstartfase bevinden of net hun eerste product willen ontwikkelen, vaak aangeduid als een minimum viable product (MVP). Deze initiële financiering komt doorgaans van de oprichters zelf, hun directe netwerk, business angels of gespecialiseerde fondsen.
Zodra het product op de markt is getest en de eerste tekenen van groei bevestigd zijn, kan het bedrijf zich richten tot venture capital. Deze vorm van risicokapitaal komt tussen in een verder gevorderd stadium, wanneer het groeipotentieel duidelijk is. Het dient om de grootschalige ontwikkeling, commerciële expansie of internationalisering te ondersteunen.
Voor meer volwassen en stevig verankerde kmo’s vormt private equity een strategische hefboom om hun groei te versnellen, een overname te financieren of een overdracht voor te bereiden. Zoals Jan Oosterlinck opnieuw benadrukt, maakt dit type investering het mogelijk om een zogenaamde buy & build-strategie te implementeren. Daarbij wordt een sterk platformbedrijf als basis genomen om aanvullende overnames te doen, deze te integreren en zo op groepsniveau waarde te creëren.
3. De impact van externe financiering op de governance van kmo’s
Wanneer een kmo een beroep doet op externe financiering, nemen ook de verwachtingen op het vlak van governance toe en worden deze formeler. Investeerders – zowel publieke als private – verwachten een duidelijke governance-structuur die toelaat om strategische en operationele beslissingen nauwgezet op te volgen.
3.1 Oprichting van een gestructureerde raad van bestuur
Een van de eerste structurele veranderingen is de oprichting – of formalisering – van een raad van bestuur. Deze speelt een sleutelrol en waarborgt een duidelijke scheiding tussen het operationeel beheer, dat in handen is van het managementteam en de strategische supervisie, die wordt uitgeoefend door de raad. Deze laatste neemt belangrijke beslissingen binnen een transparant, strikt en goed afgebakend kader.
In het kader van een kapitaalronde of bij de toetreding van nieuwe investeerders is het vaak gebruikelijk dat deze laatsten vragen om deel uit te maken van de raad van bestuur. Zo kunnen ze toezicht houden en actief deelnemen aan de strategische koers van het bedrijf.
Bovendien, zoals onze partner Jan Oosterlinck opnieuw benadrukt, betreft een andere fundamentele verandering de professionalisering van het besluitvormingsproces. De tijd van informele beslissingen, vaak op buikgevoel genomen, lijkt voorbij. Geavanceerde governance is vandaag gebaseerd op gestructureerde informatieverzameling, diepgaande analyses en onderbouwde argumentatie, wat toelaat om strategische keuzes op een objectievere manier te onderbouwen.
3.2 Professionalisering van de governance
De openstelling van het kapitaal gaat doorgaans gepaard met een grotere maturiteit in de governancepraktijken. Om het vertrouwen van de investeerders te winnen en te behouden, moet de kmo onder meer zorgen voor:
Een gedetailleerde rapportering over haar activiteiten en prestaties.
Duidelijke key performance indicators (zowel financieel als niet-financieel) om de evolutie van het bedrijf op te volgen.
Rigoureuze processen voor financieel en strategisch beheer.
3.3 Invoering van interne controles en audits
Om risico’s te evalueren en onder controle te houden, kan de raad van bestuur regelmatige interne audits opleggen, samen met versterkte financiële en operationele controles en risicobeheersplannen. Deze kunnen betrekking hebben op onder meer kasbeheer, naleving van regelgeving en cybersecurity.
4. Belang van een aandeelhoudersovereenkomst
GUBERNA onderstreept het belang van het opstellen van een aandeelhoudersovereenkomst wanneer investeerders toetreden tot het kapitaal van een kmo. Dit document wordt een essentieel onderdeel van de governance. Het legt de rechten en plichten van elke aandeelhouder vast en anticipeert op mogelijke conflicten. Dat is vooral van belang met betrekking tot de langetermijnvisie en -strategie van het bedrijf, aangezien het toelaat om een transparante afstemming tussen de aandeelhouders te garanderen. Zo kan het ook dienen als houvast tussen de verschillende aandeelhouders en geruststelling bieden aan de CEO of oprichter die vreest de controle over zijn of haar onderneming te verliezen.
5. Waardevolle inspiratie
Arnaud Hubert, SME Governance Research Associate GUBERNA, merkt in zijn werk met kmo’s vaak op dat corporate governance soms als een last wordt ervaren. Toch blijkt in de praktijk governance een essentiële strategische hefboom te zijn voor kmo’s – vooral wanneer zij externe financiering zoeken. Een goed gestructureerde governance stelt investeerders gerust, vergemakkelijkt de toegang tot kapitaal en draagt bij aan de duurzaamheid van het bedrijf. Door effectieve raden van bestuur op te richten, rigoureuze beheersprocessen in te voeren en aangepaste controlemechanismen te implementeren, kunnen kmo’s niet alleen hun financiering veiligstellen, maar ook hun concurrentievermogen versterken en duurzaam groeien.
Jan Oosterlinck bevestigt dit: “Het opzetten van een formeel governanceproces vóór een financieringsronde is een belangrijke troef om externe investeerders of banken gerust te stellen en te overtuigen.”
De nood aan professionalisering van de governance hangt samen met de ambities van de onderneming. Het is niet nodig om alles meteen rigide te structureren, want zoals GUBERNA het vaak zegt: ‘one size doesn’t fit all’. Wat vooral telt, is het starten van een reflectie over de rolverdeling, besluitvorming en de continuïteit van het bedrijf. Een doordachte – zelfs imperfecte – governance stelt een kmo in staat om uitdagingen te anticiperen, efficiënter te werken en een vertrouwensklimaat te creëren voor teams en partners. Het belangrijkste is om praktijken te kiezen die zijn afgestemd op de grootte en ambities van de onderneming, en daarbij geleidelijk te evolueren.
Jan Oosterlinck voegt daaraan toe dat de kost (in termen van tijd, energie, rapportering, …) voor het opzetten of versterken van governance relatief beperkt blijft in vergelijking met de voordelen op lange termijn.
Of je nu een kmo bent met een beginnende of een al meer gevorderd governance-structuur , de aanbevelingen van de Code Buysse IV vormen een waardevolle bron van inspiratie. Ze helpen kmo’s om hun governance op een doeltreffende en realistische manier te structureren. Zonder een strak keurslijf op te leggen, biedt deze code – die speciaal ontwikkeld werd voor niet-beursgenoteerde bedrijven – goede praktijken om rollen te verduidelijken, uitdagingen te anticiperen en de duurzaamheid van het bedrijf te waarborgen.
Onze Partner
Article by:
Arnaud Hubert, SME Governance Research Associate GUBERNA
Jan Oosterlinck, Partner Financial & Family Business Advisory BDO
Sources :
World Bank. 2018. Small and medium enterprises (SME) finance: Improving SMEs’ access to finance and finding innovative solutions to unlock sources of capital. World Bank website (http://www.worldbank.org/en/topic/ smefinance) in Société Financière Internationale (IFC), Manuel de gouvernance des PME. Groupe de la Banque mondiale, 2021. Disponible en ligne : https://www.ifc.org/content/dam/ifc/doc/mgrt/ifc-sme-guide-french-lowres.pdf
Société Financière Internationale (IFC), Manuel de gouvernance des PME. Groupe de la Banque mondiale, 2021. Disponible en ligne : https://www.ifc.org/content/dam/ifc/doc/mgrt/ifc-sme-guide-french-lowres.pdf
https://www.lookandfin.com/fr/actualite/bilan-2024-du-crowdfunding-belge-123-millions-eur-collectes-don-65-millions-eur-pour-le-leader-look-fin