Een inspiratiesessie met Arte NV  

Op 7 maart organiseerden GUBERNA en BDO een inspiratiesessie over goed bestuur voor Limburgse kmo'ers. De bedoeling van deze sessies is om via praktijkgetuigenissen nuttige tips en inzichten te delen met kmo's over de vuistregels van een effectieve raad van bestuur (of van advies, afhankelijk van waar de kmo staat). 

 

Voor deze eerste editie werden we ontvangen door Philippe Dessart en Steven Dessart, de twee aandeelhouders en co-CEO's van ARTE NV (www.arte-international.com), een wereldleider op het gebied van gesofisticeerde wandbekleding. Na een introductie door Gert Maris (BDO) die de onderneming al vele jaren van nabij kent, schetste co-CEO Philippe Dessart de geschiedenis van het bedrijf, en deelde hij zijn ervaringen met goed bestuur en hoe belangrijk dit is voor de langetermijnstrategie van het familiebedrijf. De onderneming werd door de broers overgenomen van de vader-stichter, en breidde doorheen de jaren haar internationale voetafdruk uit. De broers zijn complementair wat betreft hun expertise: Philippe focust op de sales en marketing, terwijl Steven focust op de technische aspecten van ontwikkeling en productie. 

 

Aansluitend modereerde Catherine Delanghe van het GUBERNA-expertisecentrum KMO een gesprek met Philippe Dessart en Hans Wilmots, onafhankelijk bestuurder bij Arte NV. Het gesprek ging dieper in op hoe hun zoektocht naar een externe bestuurder was verlopen, de rol en de meerwaarde van een externe bestuurder, en de dynamische manier waarop ze binnen deze raad tot praktische besluiten komen. Het zoeken en vinden van een externe bestuurder was voor hem vooral een kwestie van een persoonlijk vertrouwen in die bestuurder, en de complementaire competenties die de bestuurder mee aan tafel brengt. Hun Raad bespreekt op een collegiale, faire en eerlijke manier alle dossiers. Men verwacht dat de externe bestuurder temporiseert als men dreigt te vlug te gaan, modereert als ze er als broers niet onmiddellijk uitkomen, en kritische vragen stelt. 

Er kwamen vele vragen uit het publiek, onder andere over de marketingstrategie van het bedrijf in een wereld van individuele “influencers” die vaak meer aandacht trekken dan de merknamen van Arte NV (ARTE en HookedOnWalls), en de manier waarop hun relatief kleine raad van bestuur toch onafhankelijk en objectief kan werken.  

 

Afsluitend gaven Olivier Braet (GUBERNA) en Jan Oosterlinck (BDO) een aantal tips en inzichten mee over welke de fundamentele aspecten zijn van goed bestuur in een familiale kmo. Olivier focuste op de “drievuldigheid” van aandeelhouders, bestuurders en managers en hoe uit onderzoek blijkt dat bedrijven die deze drie rollen op het juiste moment iets uit elkaar halen duidelijk betere resultaten boeken. Jan focuste op wat een traject van een kmo naar meer bestuurlijke maturiteit inhoudt, waaronder de mogelijke oprichting van een Raad van Advies tot en met het creëren van een Raad van Bestuur met meerdere onafhankelijke bestuurders.  

 

Deze tips en inzichten lichtten een eerste sluier van een tweedaagse opleidingsmodule die GUBERNA en BDO in de nabije toekomst zullen lanceren. Deze opleiding omvat ook een persoonlijke mentoring door een ervaren bestuurder voor elke individuele onderneming.