Een unieke benadering

De kwaliteit van het bestuur in Belgische sportorganisaties is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd. Vanuit de samenleving is er een toenemende vraag naar transparantie en verantwoording. Bovendien worden overheidssubsidies ook steeds meer gekoppeld aan criteria van goed bestuur. Lees meer over sportgovernance

Vanuit dit oogpunt werden rondetafelgesprekken met een aantal sportfederaties en sponsors georganiseerd, met als resultaat een charter voor sportsponsoring.

  • Het charter focust niet op het goed bestuur bij individuele organisaties, maar op de uitbouw van de dynamische relatie tussen sponsor en federatie en het wederzijds karakter van een aantal engagementen.  
  • Het charter biedt een antwoord op de behoeften van ‘de markt’, op de noden op het terrein. 

  • De benadering bestaat nog niet op dit ogenblik en kan over heel het Belgisch grondgebied  worden uitgerold. 

Voor groot .. en minder groot  

Het charter richt zich niet enkel tot de heel grote sportorganisaties met sterke visibiliteit, of tot de allergrootste sponsors. Het is flexibel naargelang de schaalgrootte, of naar de manier van samenwerken.  

Los van de omvang van de financiële ondersteuning zet het charter de partners ertoe aan om geen blanco cheques uit te schrijven of te aanvaarden . 
Daarom voorzien we gesprekken over gedeelde waarden en objectieven van de overeenkomst,  gedragscodes e.d.  

Geleidelijke invoering

Het charter is een goede richtlijn bij het onderhandelen van nieuwe overeenkomsten. Bestaande overeenkomsten tussen federaties en hun sponsors moeten uiteraard niet op de schop. Het charter vormt wel een interessant toetsingskader en kan ideeën aanbrengen voor toekomstige aanpassingen.

Naar een levendige community

GUBERNA bouwt ook aan een nationale community rond sport governance. Nog te weinig informatie wordt gedeeld met andere federaties, of met de zustersportfederatie van de andere regio. Het sportsponsoring charter is één van de instrumenten om op een gestructureerde manier deze uitwisseling met de sponsors te bevorderen (zowel fysiek als digitaal).

Sport

Aan de slag met 10 concrete to do’s 

Het charter omzetten in de praktijk is best doenbaar. Hieronder groeperen we een aantal “to do’s” voor zowel federaties als sponsors, met een klaar zicht op wat er te doen staat: 

  • voor de ondertekening van de overeenkomst 

  • de minimumvereisten van de overeenkomst 

  • de onderlinge afspraken in de loop van de overeenkomst 

  • bij de beëindiging. 

Veelgestelde vragen

Met wie kunnen we contact opnemen met specifieke vragen?​

Aan wie, hoe en waar moet een contract dat in overeenstemming is met het charter worden gecommuniceerd?

Wat levert het mij of mijn organisatie op?

  • Waardecreatie op lange termijn
  • Opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid en verantwoording
  • Versterken van de geloofwaardigheid en het uitbouwen van een goede reputatie
  • Grotere aantrekkingskracht t.a.v. werknemers en vrijwilligers
  • Toegenomen impact van de activiteiten
  • Betere toegang tot donaties, subsidies, sponsoring, investeerders, etc.
  • Opbouwen van wederzijdse communicatie en vertrouwensrelatie. Het charter kan een kader creëren om de relatie sponsor-sportfederatie vorm te geven en alle onderwerpen bespreekbaar te maken
  • Duidelijke regels en heldere engagementen
  • Preventie van mistoestanden 

Dit gaat lang duren – op welk contract moet ik me eerst richten?​

  • Men moet kijken naar de impact en de opportuniteit. Men kan bijvoorbeeld beginnen met de belangrijkste contracten, de lange termijn contracten, diegene met het hoogste financieel engagement, etc. 
  • Uiteraard kan men ook inspelen op opportuniteiten zoals de vernieuwing van een sponsoring overeenkomst. Nieuwe contracten dienen sowieso te conformeren aan het charter indien men zich engageert als ondertekenaar. 

Wat is mijn risico's als mijn contracten niet allemaal voldoen aan de geest van het charter?​

  • Het charter betreft een inspanningsverbintenis waarbij men op lange termijn naar maximale conformatie streeft en op korte termijn focust op die principes die voor de eigen context het meest opportuun of relevant zijn. Men kan wat betreft naleving aldus een pas toe of leg uit mechanisme hanteren. 

Kan ik voor sommige contracten wel “compliant” zijn en voor andere niet?​

Als men het charter onderschrijft engageert men zich om dit minstens voor de nieuwe contracten te respecteren, volgens de toepasselijke principes hierboven beschreven. 

Zijn individuele clubs uitgesloten in dit verhaal?

In eerste instantie is het charter gericht aan sportfederaties en hun sponsors. Op termijn is het natuurlijk aan te bevelen dat individuele clubs met specifieke sponsoringcontracten de beginselen van het charter hierin meenemen en aldus de verspreiding ervan bevorderen.

Is het charter een bijlage bij het sponsoringcontract?

Het charter is geen “verplichte” bijlage bij een individuele sponsorovereenkomst, maar het is aanbevolen om in de contracten naar het charter te verwijzen of te vermelden dat de beginselen van het charter zullen worden gerespecteerd. 

Hoe worden de inspanningen rond het charter gecommuniceerd en aangemoedigd?

Dit gebeurt via diverse kanalen (newsletters, organisatie van een nationaal event, de acties van de leden van de centrale werkgroep, de verspreiding van de principes via een aantal overkoepelende organisaties zoals VSF, AISF, ICES, l’Observatoire, …) 

Wat is de bedoeling van de “to do’s”?

Het bevat een samenvatting van de praktische actiepunten die uit het charter voortvloeien en die tijdens de voorbereiding, bespreking en afsluiting van het sponsoringcontract van toepassing zijn. 

Onderschrijf het sportsponsoring charter

Het charter en de visie errond krijgen meer leven naarmate meer organisaties, federaties en bedrijfssponsors het ondertekenen. GUBERNA roept dan ook alle betrokkenen op om het charter te onderschrijven en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van sponsoring in de sport te versterken. Zo houden wij de vinger aan de pols van die positieve evolutie.  Om het charter te onderschrijven, vul onderstaand formulier in, of contacteer GUBERNA

 

Contact